måndag 9 november 2009

Nästan katastrof!



Idag bestämde jag mig för att vaxa mina (tillräckligt) ludna ben. Jag plockade fram jag behövde: träspatula, vaxremsor och en sax (för att ev. klippa remsorna i mindre bitar med) och vaxet i en burk med varmt vatten. Jag hade också förberett mig med en engångstallrik att ha under vaxburken, för jag visste att det var klibbigt (efter erfarenheter i "badrumsvagnen" där jag har ditt o datt. Vaxburken hade legat på sned i lådan och vilket kladd det var, vet inte hur jag ska få bort det tur hade inget annat fastnat i det). Så jag bestämde mig för att först rengöra locket till burken i lavoaren.
Men himmel och elände vilket klet, det märkte jag genast! Det var en sån smörja, kändes som lim eller tuggummi på mina händer, som ju var redan helt insmorda i vaxet förstås.. Insåg genast att det här far inte loss med tvål så jag gick till köket för att testa Fairy istället (och det var inte lätt att stänga av kranen och hälla diskmedel i handen heller, för som sagt det var som om jag hade haft superlim på båda handflatorna). Det hjälpte inte heller, så jag provade med matolja.
Efter en lång tids gnuggande turvis med matolja, turvis med fairy och med ett antal sköljningar och torkningar fick jag det att lossna.

Nu förstår jag att det är helt nödvändigt att använda borttagningsmedel för att få bort vaxresterna från benen :D Jag hade ju tänkt att det säkert är onödigt, att nog lossar det med tvål bara man gnuggar :D Tur så hade jag alltså inte kommit längre i mitt vaxande (vilket ju nog skulle ha varit typiskt för mig) och tur har vi Hairstore på ca 20 km avstånd där de säljer detta dundermedel, så denna gång fick jag ta till rakhyveln i stället.

2 kommentarer:

Janette L sa...

Hoppsan! Det var verkligen dundermedel det. Inte undra på att man får bort håren då om allt fastnar i kletet. Själv kör jag med färdiga vaxremsor, har aldrig provat varmvax ens...

Jessica sa...

Jag har testat med sockervax (som man kan laga själv) men tyckte det var så kletigt så jag trodde det här skulle vara mindre kletigt.. Hittade det billigt förstås :D
Har inte ännu fått "dundermedlet" inskaffat.. men jag ska nog prova det här vaxet sen!