onsdag 3 oktober 2007

Hur kan en hemmamamma ha så mycket att göra? Man är ju bara hemma med barnen? Nej, här är det ingen lugn stund (förrän efter kl 21 ungefär, men det är min heliga tid, gör inga hemmasysslor efter det, mer än hänger byke, det är max) Undrar när man egentligen får tid att göra allt man vill göra.

Som nu t ex har jag plockat fram symaskinen. Jag borde sy några tygblöjor. Tyget köpte jag redan i somras och det är tvättat. Men att börja sy kräver tid. Alltså egentligen inte så lång tid, men man måste få göra det ostört. Man kan inte ha en vaken baby som krälar omkring på golvet och klämmer på gaspedalen när man inte vill det. Helst inte heller en 4-åring som ordnar knappnålarna (och eventuellt tappar några på golvet så att babyn får det i sig..). Kvällstid efter kl 21 kan jag inte heller göra det för maskinen för så pass mycket ljud (och man vill väl inte väcka sina gullungar när de äntligen fått sömn?! :-D).

Den bästa tiden har jag då sonen är i klubben på onsdag och fredag (måndagar är jag själv upptagen med familjecafé), men ofta är det då någonting annat man måste uträtta.
I morgon skulle jag kanske ha tid, men jag ska först koka lite morötter och laga puré åt dottern.

Läste just idag att man kan spara upp till 5 euro per dag genom att laga all mat själv åt babyn! Det blir mycket på en månad det, för att inte tala om ett år! Nåja, efter 1 år så kan man ju nästan börja ge samma mat som man själv äter, med vissa undantag. Men squashen blev nog oköpt idag då den kostade nästan 4 euro kilo!
Och det går ju lätt och snabbt att laga mat sen, bara man kommer sig för.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vill du ha sqasch? Jag tror mamma har kvar ännu. Hon delar gärna med sig. Kunde be Pasi hämta på fredag.

Jessica sa...

Ja tack, men inga stora mängder. Jag kan själv kontakta Pasi :)