fredag 23 april 2010

Sjukstuga

Sonen har varit hemma ren ett par dagar pga flunsa o lite feber. Tyckte ren han mådde bättre igår, men det hade inte ens börjat. ( Har varit med om det här förut många gånger så man borde ju känna igen symptomen ren i god tid) På natten kom han gråtande till vår säng och hade andnöd och skallande hosta = laryngit. Det har varit lite mildare de senaste åren men nu var det värre och jag började fundera på att fara till sjukhuset, klockan var ju bara 2 så det var mycket natt kvar. Försökte ringa till jouren i Åbo men där hade dom bara ett band som sa att man ska ringa vardagar hit o dit o vid livshotande situation 112. Jag var så yr i nattmössan att jag inte säkert fattade hur det funkade, jag borde väl ha matat eget telefonnummer till sist så skulle de kanske ha ringt upp, men hade inte tålamod, ville tala med nån direkt! Försökte googla efter barnklinikens nummer på Tyks, men hittade bara växelnumret till hela sjukhuset, kändes råddigt så jag ringde inte. Har hört att man måste ändå gå via hvc innan man kan fara dit. Och dom fick jag ju inte tag på. Iddes inte sen ringa nödnumret för den värsta nöden hade gått över (han hade fått andas kall luft vid fönstret) medan jag letade efter nummer och försökte ringa.

3.30-tiden hade han somnat igen och andningen lät betydligt bättre, försökte få tag i sömnen.. då kom dottern gråtande.. och hon ville spy. Så där var den natten, jag flyttade över till barnrummet för att hjälpa henne och sonen låg i vår säng bredvid pappa. På morgonen var det bara att meddela till jobbet att jag inte kommer, inte så kiva för vi har alltid massor med jobb på fredagar, men tack o lov är vi lite flera nu så jag visste att det egentligen nog borde ordna sig. Sambon hade redan varit hemma en dag och dom har också haft mycket extra beställningar pga första maj så han kände sig tvungen att fara på jobb.

Dagen gick bra och dottern sov flera timmar. Sonen tillbringade tiden mest på soffan, spelade spel och tittade på filmer. Rösten hade han tappat så han har viskat hela dan :) Nu är de i säng igen och verkar någorlunda återhämtade. Har lagt luftfuktaren på i rummet (varför tänkte man inte på det förra natten) så hoppas det hjälper förebyggande.

Inga kommentarer: