söndag 12 augusti 2007

Idag var vi till svampskogen med sonen och min mamma. Vi hittade ganska mycket svamp (nå inte ämbarsvis som endel hämtar hem) så vi hade ca 1½ l när den var rensad. Jag tömde också (nästan) mammas frysbox på gamla bär så det blev till att koka saft också, så nog hade jag ju ordnat program för kvällen. Håhå, det räcker med någonting extra så har man händerna fulla för man måste ju sköta barnen och de andra sysslorna där vid sidan om. Hur som helst så blev saften jättegod. Det blev verkligen blandsaft: röda vinbär, lite svarta, hallon, krusbär och körsbär! Såg att hon hade gamla blåbär också så de ska jag koka till sylt vid tillfälle, det går ju ganska snabbt.
Varning: älgflugorna har anlänt :-/ Hade några stycken på mig. Undrar om man orkar ta sig flera gånger till skogen :(

En böna på chiliplantan ( ja ja, Nette, pepperoni!)håller på och bli röd. Det är säkert tack vare värmeböljan. Nästa gång jag vattnar så ska den få lite näring också, det blir ofta bortglömt. Tyvärr har jag inte blivit av med bladlössena, det kommer nya hela tiden trots upprepad behandling med tallsåpa. Vet inte om jag vågar spruta mera tallsåpa på den (måste duscha bort den gamla emellanåt) för bladena börjar gulna på den, jag tror inte att den orkar mer. Hoppas nu att vi får lite skörd ändå..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Här växer chili-pepperonina så det knakar... några är redan röda! Jag tror jag hämtar färdiga frukter åt dig för här lär dom nog inte ha nån strykande åtgång... Pasi+Pepperoni=False
Men har funderat på att göra chili-olja och -vinäger. Månne det blir till någo? Kan kanske sätta basilika, timjan och rosmarin med i "såsen"? Få se vad som händer.
Tomaterna är JÄTTEstora och har börjat mogna - äntligen!

Jessica sa...

Vi har bara en liten tomatplanta i en kruka, ampeltomat heter den. Den har små minitomater. De mognar nu också i allt snabbare takt och idag kunde jag kasta några i salladen t om :-P
Har inga tips för chili-pepperonin..